Memancing Di Pulau Jerejak

Tau tak Pulau Jerejak?? Ha..kalo nak tau pulau jerejak nih kalo ampa suma naik Penang brigde dari arah Tanah Besar, pulau nih duk blah kiri jambatanla..tul2 depan shopping complex Queensbay..around 1km dari daratla..maybe lebih kot..huhu..

Kali nih aku nak cita pasal pengalaman aku mancing kat Pulau Jerejak nih..best memang tersangatlah best..pe taknya kalo ikan leh dapat sampai satu kotak..seumur idup aku sebagai seorang pemancing 'pro' pun xpenah dapat sebanyak tuh..

Kami ber6 pagi tuh bertolak dalam kul 8 pagi dari jeti Seagate Penang ke Pulau Jerejak dengan menaiki bot yang disewa oleh Abang Bakry (technician company intern aku)..bot tuh die ikut kepala..kalo mengadap ke darat (queensbay mall) sorang RM10 tapi kalo mengadap ke laut sorang jatuh dalam RM13 camtuhla..Tekong anta kul 8 am then kul 6 pm baru dia datang amik..


Kali nih aku guna kekili baru aku Banax 4000sx, 3ball bearing and anodized body for use in salt water..memang best..almaklumlah yang paling mahal penah ku beli even xla mahal sangat pun..hehe..barang2 lain bese jela..rod suma standard jela..aku bawa 2 rod and 2 kekili (mesin) je..tapi aku tengok geng2 abang technician tuh memang sempoi2la diorgnyer rod and kekili..tahap ikan jaws pun leh dapat tuh..xpa..orang cakap permulaan...

sekadar gambar hiasan.. :P

Sehari aku duk situ memang xterasa..di bawah rimbunan pokok2..duk atas batu2 je..tapi port kami memang best..sampai2 ja..2 orang pegi cari umpun2 bakau..2 orang jaga barang takut monyet rembat..pastu 2 orang lagi g menjala umpan idup(ikan and udang)..

Ikan yang aku berjaya mancing banyak gak..gelama..bawal cermin..duri..sembilang..and lain2 yang aku pun xtau nama ikan tuh..upenye kalo mancing kat laut nih xyah baling jauh2..dekat ja dah cukup..sekali ikan tarik memang bestla..almaklumlah..1st time g pulau..excited gile ahh.. :)

bawal cermin (actually badan dia bintik..ni ala2la..)


sembilang


duri


gelama

Post kali nih sampi disini je..next time nak pegi lagi kat situ..sape nak join gtau r..xdelah sunyi sangat g ramai2..jap2 de pantun nih..

pulau jerejak jauh ketengah,
gunung daik bercabang tiga,
actually xla jauh sangat,
baru naik sampaila kita..hehe..

2 comments:

coconut said...

pulau jerejak best ke??x pernah g.Kalo pergi for tengok2 ok tak??

Anonymous said...

huuu aku pn suke memacing ni..tapi kat pulau jerjak tu pulau die besar kat mane tempat ok2 jg tu kwn... :)

Post a Comment

About Me

My photo
aku suka..fishing..ikan..beli baju suar n kasut..men bola..futsal..tennis..cameraku..laptopku..kereta personaku..cuti-cuti malaysia...InsyaAllah aku akan update blog nih bila rasa nak update..hehe.. =P

Followers